onsdag 16 augusti 2006

Always look on the bright side.

Lyssnade till en stresskonsult på TV4 imorse. Han måste vara en dröm för varje TV-producent. Kloka snärtiga tydliga svar på svåra frågor.

Om man börjar varje dag med att stå avspänt och säga något i stil med: "Ja, här står jag visst mitt i kaoset idag" och accepterar detta faktum så blir det betydligt lättare att ta sig an dagens utmaningar.

Den största fällan var något jag tror han kallade: additionsutmattning. Det innebär att man lägger samman alla bekantas positiva egenskaper och jämför samtligas prestationer med sina egna - och så känner man sig matt och slö. En av mina favoritböcker: Statusstress tar upp samma fenomen.

Man ska göra sin egen grej helt enkelt - och INTE jämföra sig med andra. Sedan jag flyttade till Barcelona har jag kommit en bit på väg. Eftersom jag inte kan några statuskoder där nere, så bryr jag mig inte om vad som är eller av, för att använda min generations ironiska Percy Tårar/Expressen Fredag terminologi. Det är otroligt befriande.

Jag måste också berätta att mitt desperata rop på hjälp blev uppmärksammat. Min underbara vän Patricia hjälpte mig. Hennes barnflicka Annika tog hand om både Elliot, Noel OCH Max igår. Hurra hurra hurra.

Och jag har glömt att tacka för alla trevliga middagar vi har varit på den senaste tiden.

I fredags: Kräftskiva hos Bibi och Björn med våra katalanska vänner Joaquim & Ana + Laura & Oscar, som vi snart träffar nere i Barcelona igen. TACK!
I lördags: Middag hos Sara & Nicolas + Sander. När jag tog upp det faktum att 30 % av alla män är otrogna när frun är gravid, kontrade Sara med att 20 % av alla fruar är otrogna under mammaledigheten. Modern jämställdhet... TACK för maten och intressanta insikter!
I söndags: Lammgryta hos engelska reklamkillen Shaun & danska Dr Lene + Oliver. De delar min dröm om Australien och bor precis som vi - utomlands.
I går: Rödbetssallad och kyckling hemma hos Staffan & Agnes + Edvin & Hilda. De hittade en lämplig allergitablett i medicinskåpet och som duktiga doktorer kollade de noggrant i FASS, så att de funkade för mig. TACK!

Jo, jag får inte glömma Jockes roliga födelsedags-middag ute på Sandhamn nyligen. Familjen Kempff bjöd på en helt fantastiskt trerätters supé på Hotell Sand. TACK o TACK!

Nu tillbaka till verkligheten. Sista rycket med packningen. Flyttbilen kommer imorgon bitti. Farfar har tagit med den bångstyriga sonen till Junibacken, efter en halvtimmes kamp där sonen i sin övertygelse om att hans orangea tröja matchar de röda byxorna perfekt började blöda näsblod av ilska - och vann striden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förmodar att du också betalade barnflickan för extrajobbet ditt barn medförde, ja, precis som alla andra får mer betalt vid dubbeljobb. Det verkar ni ha råd med.

Du har säkert råd med ett ärligt svar också. Kom igen!

Maria Agrell, Barcelona sa...

Vi köpte en present till henne istället.