onsdag 19 januari 2011

Mitt liv som groupie.

Den mest kända fotograf som jag varit hembjuden till är Alberto Korda. Jag stod och tittade på hans bilder i en fotobok i Havana när någon knackar på min axel och frågar om jag gillar det jag ser. När jag vänder mig om står han där. Fotografen själv. Han tycker att jag är söt... så efter att han signerat min nyköpta fotobok blir jag och Henrik hembjudna till honom på kaffe och privat fotovisning. År 1998. Det var jävligt coolt. Vi träffade även hans betydligt yngre fru. Hans bilder av Castro, Che Geuvara, ryska presidenter och en hel del nakna kvinnor var fantastiska. Vilket möte. Ska försöka leta fram bilder från den dagen. I någon kartong.

Däremot blev han aldrig rik på den världsberömda bilden av Che Geuvara, Guerrillero Heroico. Fast det är den mest reproducerade bilden av alla. Korda gjorde det icke för pengar. Så gör inte en kommunist. Eller sann Fidelist. Typ.

Inga kommentarer: