söndag 19 september 2010

The American way.


Det här var bilden jag skulle ladda över. Häromkvällen var det föräldramöte på min sons amerikanska skola. Rektorn berättar att han vill att ASB blir Europas bästa skola och att den främsta konkurrenten är en internationell skola i Bryssel. Typ där ligger ribban. Jaha, och det här med lagom? Jag kan inte låta bli att tycka om det amerikanskt peppiga. "Ja, vi kan-känslan. Ni ser banderollen som hänger i matsalen för att inspirera eleverna va? 

You never know how much you CAN do until you TRY. 

Fast allt är långt ifrån bäst på skolan. Barnen läser t.ex. inte historia eller samtid; det som hette SO på min tid. Enligt det spanska skolsystemet kommer det först i 7:an... så min 9-åriga son lär sig räkna matte som en liten professor, kan tala, skriva och läsa på fyra språk - men vet inte vem Hitler var eller har hört talas om terrorattacken i New York, vilket innebär att allmänbildningen måste läras ut hemma.

Inga kommentarer: