onsdag 31 december 2008

Året som gått: 2008

2008 skulle kunna sammanfattas som året då vi gick från att vara mamma, pappa, barn och en liten bebis till en känsla av att vara en sammansvetsad familj. Tror det handlar om att lillebror har blivit större och att de båda brorsorna verkligen börjat leka ihop.

När jag tänker tillbaka på 2008 minns jag tydligast nu senast när barnen var riktigt sjuka i flera veckor, men det vore orättvist om det intrycket får sammanfatta hela året.

RESOR
Året började i Andorra med våra goda vänner Lena & Marcelo som under året fick mig att gråta när de flyttade från Barcelona till Zurich. Jag minns med glädje sommarsemestern runt om i Sverige. Ljunghusen/Skanör/Fasterbo i Skåne, Stockholm med sin ljuvliga skärgård, Bovallsstrand på Västkusten och Hudiksvall/Lingarö/Hölick i Hälsingland var några av sommarens smultronställen, även om det ibland blev lite för mycket av det goda och vi saknade dagis...under hösten for vi en helg till nöjesparken Porta Ventura och i december invigde vi vintersäsongen i La Molinas skidbackar.

FAMILJ & SLÄKT
Den utökade familjen eller ursprungsfamiljen eller släkten, eller vad man nu säger, har vi också fått tillfälle att umgås med fast kanske inte lika mycket som vi skulle gjort om vi bodde i Sverige förstås. Vi saknar våra svenska familjer och minns med värme några av årets möten hos morfar och Barbro i Hudiksvall, lekfulla mormor i Norrland, ljuvliga Skånelivet och övernattningarna då vi alltid blir bortskämda hos farmor och farfar i Stockholm samt några fina möten med våra egna syskon Christina, Mats, Frida och Age och deras familjer.

EGORESOR
Det här året har jag också skämt bort mig själv med miniresor för att träffa mina tjejkompisar. Åkte skidor och firade Cecilia som fyllde jämt i Åre i i april. Partade med Patricia i London i september och träffade mina barndomsvänner från Hudiksvall i Miami i november. Och så har jag åkt titt som tätt till Stockholm på jobb och passat på att träffa människor jag tycker om. Maken har också rest varannan vecka över hela världen, men den ambitiösa mannen har använt den barnfria tiden till att jobba... När jag blickar tillbaka på detta år känner jag mig privilegerad.

BOKEN
I april belönades min bok Totalt ointegrerad med priset Årets Blok 2008 och det förgyllde bokreleasefesten hemma i Stockholm i maj och utmärkelsen var anledningen till att jag föreläste med Linda Skugge på Shenet i oktober.

FESTER
Min 37:e födelsedag firade jag på Gondolen i Stockholm och även om det regnade utomhus så kände jag mig varm inombords. Maken blev uppvaktad i Barcelona när han fyllde ojämt den sista juni. Årets härligaste fest var Malin & Ramons 40-års skiva på Västkusten i augusti. Vi avslutade året med Telemedicine Clinics julfest hemma hos oss och sedan ett julbord för de vänner som var kvar i Barcelona den 21 december.

ARBETE
Jag har jobbat också. Intensivt. Har haft tre olika uppdragsgivare: Fair Play, där vi arrangerat forskningssymposiet Gaming Forum och tagit fram en bok om organsationens sex verksamhetsår, 22@ Barcelona där jag ansvarat för deras internationella program och Living Labs Global där jag numera lägger större delen av min arbetstid. Utmaningarna har varit tuffa, intressanta och emellanåt får jag energikickar som motiverar mig framåt.

KÄRLEKEN
Fast viktigast detta år är att vi börjar få vardagen att fungera i vår familj. När barnen vägrar sova och vi båda jobbar mycket bråkar maken och jag intensivt, men tack vare barnvaktshjälp börjar striderna lugna ner sig. Efter mer än 16 år tillsammans är jag fortfarande (oftast) väldigt kär i min underbara make och i framtiden kanske jag också inte bara accepterar utan också kan uppskatta hans oförmåga att vila.

Dessutom är jag oerhört tacksam för våra fantastiska småprinsar Ted och Max som jag älskar mer och mer för varje dag som går.

Undras vad som kommer att hända år 2009?

1 kommentar:

Tove sa...

Jag tycker du haft ett bra, intressant och intensivt år! Efter allt du låtit oss ta del av i din blogg. Du är modig! Hoppas att 2009 blir ett bra år också.